Wie zijn wij 

De Nederlandse Beroepsvereniging van docenten Kundalini Yoga, kortweg KYN of ‘Beroepsvereniging Kundalini Yoga Nederland’ is een vereniging voor Kundalini Yoga docenten in Nederland. Het doel is om leraren te ondersteuning bij het lesgeven van Kundalini Yoga en de kwaliteit en ethiek van docenten te waarborgen. De vereniging is verbonden met de moederorganisatie Kundalini Research Institute (KRI) en leraren die zijn opgeleid door een KRI gecertificeerde opleiding zijn welkom om lid te worden. Daarnaast zijn leraren welkom van Yoga Alliance geaccrediteerde Kundalini Yoga leraren opleidingen. 

De gemeenschap van Kundalini Yoga leraren heeft een lange geschiedenis. Het eerste officiële Europese hoofdkantoor van 3HO werd in 1974 opgericht in Amsterdam, toen Kundalini Yoga zich breder begon te verspreiden in Europa. Van daaruit werd Amsterdam een een van de eerste Europese ashrams waar lerarenopleidingen en yogakampen werden georganiseerd, voordat het grote Europese Yoga Festival later naar Frankrijk verhuisde. In 2009 formaliseerde de beroepsvereniging zich in een stichting met een bestuur en leden vanuit de behoefte om meer professionalisering te bieden voor de docenten en meer nationale eigenheid te ontwikkelen binnen de groeiende wereldwijde gemeenschap van Kundalini Yoga leraren en beoefenaars. 

 

Na een aantal kritieke jaren van serieuze beschuldigingen van machtsmisbruik en financieel wanbeleid door de geestesvader Yogi Bhajan en toenmalige leiding in de VS, bleek het voor een aantal leraren niet mogelijk zich meer te verbinden met de “Kundalini Yoga volgens de lessen van Yogi Bhajan”. Deze gebeurtenissen plus de covid pandemie wierpen een schaduw over de gemeenschap en hadden grote invloed op yoga centra, lerarenopleidingen en individuele docenten. Sindsdien werkt de beroepsvereniging samen met internationale organisaties zoals Kundalini Research Institute (KRI), IKYTA en EPS actief aan het herstel van het vertrouwen en nieuwe wegen om leraren te ondersteunen. Er zijn nieuwe richtlijnen opgesteld voor de ethische gedragscode, een ‘listening’ programma die het gesprek over misbruik openstelt en nieuwe regels over de opleidingen tot leraar.